A mai napig meg tud döbbenteni az a kőkorszak, amit a MÁV-ot jellemzi. Jobban mondva a jegyeladási módokat, leginkább a pályaudvari jegypénztárakét. Ebből is elsősorban a Nyugatit…
Megváltottam előre a neten (már ez is csodaszámba megy, hogy ezt képesek voltak összehozni) a húsvét hétfőn Orosházáról vissza jegyemet, azonban „B” kitalálta, hogy neki kedden úgyis Pesten van dolga, így felhoznak a legkisebbel hétfőn este, nálam alszunk, és másnap meló, ők meg mennek a dolgukra..:) Úgyhogy vissza kellett váltanom a jegyet, amit sajna csak pályaudvari pénztárban lehet, azt is a Nyugatiban, mert oda érkeznék. Szerencsére közel van, ám a sorok minden ablaknál kilométeresek, a kiszolgálás tetű lassú. Az sem javít a helyzeten, hogy hajléktalannak álcázott mobil jegyárusok próbálják a nem túl bizalomgerjesztő külsejükkel rávenni az utazókat, hogy majd Ők adnak nekik jegyet, csak helyjegyet nem. Pár ember így megmenekül a kígyózó sortól, de a többi marad a helyén.
Azt sem egészen értem, hogy a XXI. században, a net mindent uraló világában mi a francért áll még mindig több ezer ember a pénztárnál sorban? Egy felnőtt ember tudja már betervezni az utazását úgy, hogy a neten rendelhesse hozzá a jegyet, akkor nem kell órákig ácsorogni a pénztárnál, sőt, a neten már számlát is lehet igényelni, szóval tényleg nem értem ezt a luserséget. Kb. ugyanez a posta is, de az más mese, az legalább képes fejlődni, pl. Orosházán sorszámhúzás van, és leülhetsz, míg sorra nem kerülsz. Pörögnek is rendesen a dolgok..
Mondanom sem kell, a MÁV, ahogy a BKV is, még mindig nem képes géppel kiállított számlát adni. A világ szégyene, amikor valaki számlát kér, és előveszik a kézi tömböt, és elkezdik körmölni, ami nemcsak gáz, hanem még plusz tetű lassú. Néha azt vizionálom, hogy visszafejlődünk abba a korba, amikor palatáblába, rovásírással veszik fel a számlát, és golyós számológéppel adják majd össze a fizetnivalót.
Az ember mire sorra kerül, egy könnyed idegrohamon már túl van, ahogy én is tegnap, adom be a nőnek a visszaváltandó jegyemet, ami Orosháza-Nyugati viszonylatra szól, erre elkezdi: ezt váltsam vissza Orosházán. Normális vagy? Említem neki halálos lelki nyugalommal, hogy mivel a neten vásároltam a jegyet, ami jól láthatóan rajta is van, talán most nem venném a nyakamba a világot, és pattannék le az orosházi állomás pénztárjába visszaváltás céljából. Na, nagy szájhuzogatással nekiállt megoldani a problémát, így én még viszonylag jól is jártam. Persze ehhez is tele kell körmölni kézzel valami nyomtatványt.
A mellettem lévő ablaknál azonban egy rossz passzban lévő pénztárost fogott ki az ottani sor, mert az élő fába is belekötött, de mindenki elhajtotta a fenébe. A velem egy vonalban álló fiatal pár 50%-os jegyet akart (közalkalmazottit), a nő meg elkezdett kekeckedni, hogy látnia kell az erre jogosító igazolványt. A csaj mondta, hogy az nincs nála (másnap utaztak volna, minek kellene nála lennie?), de majd a kalauznak bemutatja, eddig is mindig így vásárolt, és nem volt semmi gond. De a nő csak kötötte az ebet a karóhoz, fujta a hülyeségeit, és nem akart neki jegyet adni, a csajnak idővel elszakadt a cérnája, de még türelmesen emlegette, hogy a pénztárosnak ehhez nincs joga, adja ki a jegyet, és majd a kalauz ellenőrzi, arra való. A nyanya nem és nem. Mondtam, itt lincs lesz, mert a tömeg mögöttük már anyázott, a csaj elnézést kért, de egyik sem tágított. A hapsija ekkor elkezdett a nyanyával üvölteni, hogy mit szórakozik itt velük, végezze a dolgát, vagy menj nyugdíjba te vén kurva.. Én akkor már röhögtem, említettem a csajnak, hogy kérje ki nyugodtan az üzletszabályzatot, és mutassák meg nekik azt a pontot, ahol a pénztáros köteles bekérni a jegyhez az igazolványt. Tudtam, hogy ilyen pont nincs, közben előkerült egy főnök is, aki minden gond nélkül kiadta a jegyet, mondván csak rá kell írni, hogy milyen kedvezményre jogosít, ennyi. A csajszi ekkor megemlítette, hogy éppen erre volt szüksége, de a pénztáros hölgynek ma az a passziója, hogy mindenkibe beleköt. Mellesleg neki is eszébe jutott, hogy jogot végzett, és ja tényleg nincs semmilyen felhatalmazása egy pénztárosnak, hogy bármilyen igazolványt bekérhessen, ezt azért még a nő orra alá dörgölte, hogy annak se legyen jó estéje, de én akkor már végeztem, és eljöttem nagy vigyorogva.
Az egy dolog, hogy milyen mentalitás jellemzi a MÁV-ot minden téren (pl. ezért nem utazom mással, csak IC-vel, mert ott viszonylag normális a személyzet, és szinte sosem veszek pénztárnál jegyet), de az is megér egy misét, hogy a neten mindenféle kedvezménnyel is rendelhetsz jegyet, számlával, igazolvány bemutatása nélkül, szóval mind a két oldalnak fel kellene már nőni a lehetőségekhez… De itt még rohadtul nem tartunk…